Friday, June 29, 2007

Welcome to the jungle!

Da er jeg etter to netter i jungelen tilbake til et litt mer sivilt området. Jungelen var en spennende opplevelse, og hadde jeg hatt mer tid ville jeg tatt lengre turer til mer avsidesliggende stroek. Kom ganske seint den forste dagen, så det ble ikke så mye tid til utforsking, men tok en tur sammen med noen andre i nattens mulm og moerke for å se hva man kan finne i en jungel nattestid. Vi kom ikke over noen spektakulaere predatorer, men vi så en rekke skremmende insekter av alle storrelser.

Selv om jungelen har mye fryktinngytende har det eneste problemet vaert igler. Et tips fra noen av de lokale var å putte tobakk i sokkene, og jeg slapp faktisk unna med kun ett igleangrep på hele turen.

Dagen etter startet vi med å gå over det imponerende hengebrokomplekset som strekker seg over 450 meter, men en hoyde på omkring 40 meter over bakken. Det knirket og vinglet, men fikk noen gode bilder.

Vi fortsatte, denne gangen med en guide opp på en liten fjelltopp, som kunne by på en fantastisk utsikt over et geografisk område, som skiller seg veldig fra alt jeg har sett av skog tidlgere.

Den samme guiden hadde egen båt, og han tok oss senere med et godt stykke inn i parken, der vi moette en innfoedt stamme (aboriginals) på 13 familier som drev å fornyet leiren sin. Det var ikke forste gang de hadde moett turister, og de var svaert stolte av sine kunster som innebar å tenne ild (en fiffig variasjon av den gamle "knikke tre mot tre" metoden) og jakte med blåseroer. Jeg fikk proeve begge deler, og de tullet med at jeg måtte bli igjen hvis jeg ikke fikk til. Etter at jeg hadde oedelagt verktoeyet deres og skutt vekk pilene tok heldigvis spoeken slutt.

Guiden tok oss mer eller mindre ufrivillig med på elverafting med båten sin, som minner noe om det vi ser på bilder fra Venezia, bare med en motor bakerst. Vi ble soekk våte, og han måtte oese båten fire ganger. Det vantette kameraet var definitivt en god investering.

Kvelden kom og jeg fyrte opp fire myggspiraler for å dempe trykket fra jungelens blodsugere. Disse er ganske effektive, og jeg tilbrakte kvelden med å spille kort og gitar med noen andre reisende som jeg traff den dagen.

Om en halv times tid går bussen tilbake til Kuala Lumpur, og jeg blir der noen timer foer jeg hopper på en nattbuss til Thailand. Grunnen til denne omveien er urolighetene som skjer i den soeroestlige delen av Thailand. Det hadde nok sikkert gått bra, men det koster meg så lite å vaere på den sikre siden. (Nå ble dere vel glade der hjemme..)

Skriver mer når jeg kommer til Thailand! Ha en alle tiders helg der hjemme! :)

No comments: